Blog Blogi

Tie parempaan huomiseen

Kuulen toisinaan, että kasvu ei voi enää jatkua: yritysten ei tulisi kasvaa, väestön ei tulisi kasvaa eikä talouden tulisi enää kasvaa. ”Se on kestämätöntä”, kuulen väitettävän. Väite on liian kyyninen ja yksinkertaisesti väärä. Tie parempaan huomiseen on kasvu, mutta sitä ei taantuma takuulla ole. Kasvu tekee elämästä helpompaa ja mukavampaa. Jos tarkastelet taloudellisessa alamäessä piehtaroivia maita, voit myös nähdä ihmiset kaduilla. Valitettavasti nuo ihmiset eivät ole huutolauseineen hyvällä tuulella. Etelä-Euroopassa ei tällä hetkellä ole vallalla onnen päivät, vaan pikemminkin kurjistuminen. Silloin kun työttömyysluvut kasvavat ja toiveet valoisammasta tulevaisuudesta haihtuvat, kasvu toivotettaisiin lämpimästi tervetulleeksi. Ilman kasvua valtion on hyvin vaikeaa maksaa velkojansa ja tarjota laadukkaita julkisia palveluita. Käytännössä tämä merkitsee korkeampia veroja, vähemmän julkisia palveluja ja enemmän pahantuulisia ihmisiä kaduilla. Ei niin kovin kauan aikaa sitten jopa Suomessa ihmisten täytyi tehdä kovasti töitä, jos yksinkertaisesti halusivat selviytyä. Taloudellinen kasvu on kuitenkin muuttanut kuvaa dramaattisesti. Brittiekonomisti Tim Harfordin mukaan suurimman osan historiasta ihminen on joutunut tyytymään toimeentuloon, joka on vaivoin riittänyt ruokaan ja alkeelliseen majoitukseen. Nykyisen länsimaisen elintason ja antiikinaikaisten tulojen puoliväliin päästiin vuonna 1880, kun tulot olivat kymmenkertaistuneet. Edelleen noista päivistä meidän päiviimme tulot ovat kymmenkertaistuneet toisen mokoman lisää. Ei hassumpaa. Elintaso on noussut yllättävän paljon kasvusta johtuen. Kasvun lähde on innovaatioissa ja esimerkiksi pimeän huoneen valaisemisen kustannukset ovat innovaation ansiosta tulleet dramaattisesti alas. Harford kertoo, kuinka William Nordhausin selvitysten mukaan nykyaikainen lamppu tuottaa valoa saman määrän kuin 34 000 kynttilää tuottivat 1800-luvun alussa. Hän lisää, että tuohon kynttilämäärään tarvittavan rahasumman ansaitseminen olisi tuolloin vaatinut tavalliselta työläiseltä koko vuoden ansiot. Edistystä on siis tapahtunut. Ihmishenkiä säästävät lääkkeet, moderni liikenne, televisiot ja kannettavat tietokoneet ovat kaikki innovaation ja kasvun ihmeitä. Yrityksillekin kasvu on tie eteenpäin. Michael E. Raynor ja Mumtaz Ahmed tutkivat tuhansia yrityksiä. He huomasivat, että oli oikeastaan ainoastaan kaksi selvää sääntöä menestykseen liiketoiminnassa. Yksi sääntö oli, että kannattaa mieluummin kasvattaa tuloja (kasvu) kuin leikata kustannuksia. Pääomasijoitusyhtiö Risk Capital Partnersin johtaja Luke Johnson sanoo, että kaikkien hänen todella onnistuneiden sijoitustensa syy on ollut sijoitettujen yhtiöiden kova kasvu. Johnsonin mukaan pääomasijoittamisessa rahaa voi hankkia neljällä tavalla: osta halvalla, myy kalliilla, yritysten positiivisella kassavirralla ja yritysten kasvulla. Kuitenkin Johnsonin mukaan kolme ensimmäistä mekanismia ovat pitkässä juoksussa melko merkityksettömiä, kasvulla on todella merkitystä. Kaava menestymiseen liiketoiminnassa on selvä: tavoittele kasvua. Entäpä kaikki kasvusta johtuvat ongelmat? Harford vastaa: ”Nähtäväksi jää, vetääkö lopulta ilmaston lämpeneminen, liikakalastus, maaperän eroosio vai öljyn loppuminen ihmisten kehittämää teknologiaa nenästä ja tuo elintason rytinällä alas selviytymistasolle. Tähän mennessä ei siltä näytä. Esimerkiksi useat tuotteiden hinnat putosivat 1900-luvun aikana. Se viittaa siihen, että alati kasvavasta kysynnästä huolimatta parempi teknologia vei päivän päätteeksi voiton.” Mielikuvitus ja kasvua synnyttävä luova prosessi tekevät meistä ihmisinä erityisiä. Luodessamme jotakin tyhjästä palvelemme toisia, itseämme ja saamme aikaan kasvua. Silloin emme ainoastaan jaa kakkua vaan myös kasvatamme sitä. Kuinka sitten luoda kasvua? Kovan työn, riskinottamisen ja luovuuden lannistaminen ei ainakaan ole vastaus. Sellainen on vastoin ihmisluontoa. Päinvastoin, meidän täytyy ruokkia ja rohkaista yrittäjähenkistä kasvuajattelua kaikilla elämän aloilla, ei ainoastaan yritystoiminnassa. Tie eteenpäin ei aina ole selkeä. Kasvuajattelu kuitenkin auttaa matkalle. Lähteet: Tim Harford: ”The Logic of Life” (2009), Michael E. Raynor & Mumtaz Ahmed: ”Three Rules for Making a Company Truly Great” (Harvard Business Review, 2013), Luke Johnson: ”There is only one way to be a success” (Financial Times, 2011)

Recommend

What is new

Blog Economics Strategy

Exploring the New Era of Competitiveness – Insights from Stéphane Garelli

In our recent conversation with Stéphane Garelli—Professor Emeritus of World Competitiveness at IMD Business School and the University of Lausanne, and the founder of the World Competitiveness Center—we explored the evolving dynamics of global competitiveness. Stéphane shared his insights on […]

Customer Experience Interview Nordic Business Forum 2024

Enhancing Customer Experiences in the Digital Era with Steven Van Belleghem

What are the essential leadership qualities needed to thrive in the digital age? How should you navigate the rapid technological changes and evolving customer expectations? We gained some insights from one of our Nordic Business Forum 2024 speakers, Steven Van […]